Op maat gemaakte behuizing voor modulaire machines

Atos Engineering
Machine Building
Atos Engineering

ATOS Engineering uit Rotselaar doet misschien niet meteen een belletje rinkelen. Nochtans is het bedrijf een absolute wereldspeler in zijn niche: het bouwt de machines die autoconstructeurs gebruiken om hun gordels te testen. Vier jaar geleden stapte het bedrijf over naar een modulaire machinebouw. En daarvoor rekent het op de behuizing van Phoenix Contact. 

Thema's in dit verhaal

Elektronicabehuizing

Elektronicabehuizing

ME-IO

ME-IO

Gespecialiseerde machines

Toen ATOS Engineering begin jaren ‘80 machines voor het testen van autogordels ontwikkelde, was de oprolbare gordel nog maar pas op de markt. Vandaag heeft elk land strenge regels voor de kracht en hoek waarmee gordels moeten blokkeren. Autofabrikanten, R&D labs en certificeringsinstellingen van over de hele wereld voeren deze rigoureuze testen uit met de machines van ATOS Engineering. 

De machines zijn erg gespecialiseerd, vertelt medeoprichter Sus Proost: “de meeste realiseren een acceleratie tot 10g waarbij aan 10 kHz gemeten wordt hoe de gordel reageert. De gordels moeten ook blokkeren wanneer de auto onder een hoek terecht komt. Die hoek kunnen we in de testmachines tot op een paar honderdsten van een graad meten.” 

Modulair concept

Deze machines bouwen vereist snelle sturingen, hoogfrequente data-acquisitie en geavanceerde motion control. En daar is eigen hardware voor nodig. “Vroeger ontwikkelden we onze eigen PC boards met de I/O’s en motion control”, zegt Freek Rogge, hardware designer bij ATOS Engineering. 


“Vier jaar geleden dachten we een modulair concept uit met aparte modules voor I/O’s en motion control. Zo kunnen we de productie standaardiseren en tegelijk het aantal modules in een machine aanpassen. Ook distributed I/O’s voor grote machines zijn mogelijk.”

Online configurator

Om het concept uit te werken, deed ATOS engineering een beroep op de ME-PLC en ME-IO- behuizingen van Phoenix Contact. De behuizingen worden op maat gemaakt: via een online configurator kan ATOS Engineering het ontwerp van de modules bepalen en meteen controleren of de opstelling geldig is. De ontwerptekeningen en 3D-modellen van de modules zijn meteen beschikbaar, essentieel om alle componenten op de juiste plaats te krijgen in de compacte ruimte. 


De modules worden op een DIN-rail gemonteerd met een 5- of 7-polig bussysteem in de backpane. Dankzij de Push-In Technologie zijn ze erg gemakkelijk te installeren, wat ATOS Engineering veel tijdwinst oplevert. De klant kan voor elke module configureren welke I/O klemmen, connectoren en LED’s hij nodig heeft. Die uitsparingen worden volledig op maat gemaakt, ook in kleine reeksen. 


In elke machine zijn meerdere meetmodules mogelijk. Voor de communicatie tussen de eilanden gebruikt ATOS Engineering een eigen Ethernet protocol met tijdsynchronisatie. Elke module heeft aan de voorzijde de LED’s, connectoren en I/O’s die eigen zijn aan de functionaliteit van die module. 
 

Innovatie en flexibiliteit 

Dankzij deze flexibele werkwijze kan ATOS Engineering de machines aanpassen aan de noden van zijn klanten. “De modulaire opbouw geeft ons meer flexibiliteit, en de oplossing is zeer compact. Belangrijk, want klanten focussen steeds meer op de floor space die machines innemen”, vertelt Freek Rogge. 

De machines worden ook steeds geavanceerder, om nieuwe innovaties in veiligheidsgordels op te volgen. Dankzij de modulaire behuizingen kan ATOS garanderen dat hun machines telkens aan die eisen voldoen, en dat autoconstructeurs veilige auto’s op de markt brengen. 
 

Image
Gust Dierckxsens
Account Manager

Meer flexibiliteit op jouw productievloer?

Phoenix Contact gidst u door alle mogelijkheden. 
Neem contact met ons op en we maken samen uw professionele dromen waar!