Tunnel Control System voorziet Vierarmentunnel van slimme ledverlichting

VSE Engie Fabricom Tein Technoloy Schréder
Infrastructure
4 armen tunnel

Steeds meer tunnelverlichting wordt vervangen door energiezuinige en duurzame ledverlichting. Zo ook in de 540 meter lange Vierarmentunnel in Brussel. De ledmodules worden op afstand bediend door een slim aansturingssysteem.
Met zijn Tunnel Control System leverde Phoenix Contact de hard- en software voor het systeem.

Thema's in dit verhaal

ATS

ATS

RS422 closed loop Lumgates

RS422 closed loop Lumgates

OPC-UA

OPC-UA

Plug & Play

Plug & Play

Ledverlichting is niet alleen zuiniger, ze heeft ook een aanzienlijk langere levensduur en heeft minder onderhoud nodig. 

De vernieuwing van de verlichting in de Vierarmentunnel werd uitgevoerd door de Tijdelijke Handelsvennootschap VSE - ENGIE Fabricom. Daarbij werd gekozen voor verlichtingssystemen van de Belgische fabrikant Schréder. Phoenix Contact leverde het Tunnel Control System en nam de realisatie van het plug & play concept voor zijn rekening. Tein Technology tenslotte is de leverancier van het centrale bedienings- en bewakingssysteem van de Vlaamse tunnels in de controlekamer.

De installatie ging gepaard met een geavanceerde automatisering, die toelaat de verlichting op afstand te sturen en monitoren.
Dankzij een uitgekiende voorbereiding en een innovatief plug-and-play-concept kon de hinder beperkt worden tot 45 nachten per tunnelkoker. 
 

Tunnel verlichting in Vierarmentunnel

This block contains content that requires you to allow marketing cookies. Change cookie settings

Elektronisch aangestuurd

Tunnelverlichting installeren is een complexe onderneming. De verlichtingssterkte van zowel het wegdek als de wanden moet aan Europese normen voldoen. Vooraan in de tunnel is bijkomende verlichting nodig om het contrast met het zonlicht buiten te verminderen. Om de verlichting te kunnen regelen, is elektronica nodig. Die zit niet in de armaturen maar in driverboxen die vlakbij de armaturen gemonteerd zijn. 

De elektronische regeling van de verlichting biedt heel wat mogelijkheden. Dankzij een dag- en nachtregime kan de verlichting worden gedimd of uitgeschakeld. Zo wordt de levensduur van de leds maximaal benut. Sensoren aan de beide ingangen van de tunnel sturen de lichtsterkte aan. Bij filevorming wordt de extra verlichting aan de ingang van de tunnel dan bijvoorbeeld gedimd om de optimale lichtsterkte met minimaal verbruik te bekomen.  In de toekomst kan zelfs een snelheidsmeting geïntegreerd worden.
 

Tunnel Control System

Kloppend hart van dit sturingssysteem is het Tunnel Control System van Phoenix Contact: een kast met controller, I/O’s en communicatiemodules die wereldwijd gebruikt wordt in tunnelprojecten. Naast de hardware ontwikkelde Phoenix Contact ook configuratiesoftware voor alle aspecten van de verlichting en andere technieken zoals ventilatie en pompen. 


“De lay-out van de tunnel met de verschillende lichtpunten kan eenvoudig ingeladen worden in het Tunnel Control System”, zegt Denis Verhoeven, manager Infrastructure bij Phoenix Contact. “In de tunnel loopt een RS422 closed loop netwerk dat alle driverboxen verbindt met de controller. Met vooraf geconfigureerde scenario’s regelt het systeem de verlichtingsniveaus in de tunnel.”
 

Closed Loop Netwerk: hoe werkt het?

Het Tunnel Control System kent elke driverbox ( gekend middels automatische adressering ) een setpoint toe met de gewenste lichtsterkte. De Lumgate in de driverbox vertaalt dit setpoint in een bepaalde gelijkspanning die de armaturen voedt. De controller krijgt op zijn beurt feedback van de driverboxen met statusmeldingen en alarmen.

Wanneer de verlichting sterk gedimd mag worden, schakelt het controlesysteem de helft van de lichtmodules in een armatuur volledig uit. Dat is energie-efficiënter dan diep dimmen, én het bevordert de levensduur van elektronica en verlichting.
Een bijkomend voordeel van het RS422 closed loop netwerk is dat het grote afstanden kan overbruggen, tot 400 meter tussen de modules. 

De interface van het Tunnel Control System is  verbonden met het glasvezelnetwerk van de Vlaamse overheid, waar het hele wegennet beheerd wordt. De verlichting in de Vierarmentunnel wordt vanuit de controlekamer bewaakt en bediend. 

Snelle installatie dankzij plug-and-play-concept

De verkeershinder en de kost van het sluiten van een tunnel zorgen voor grote tijdsdruk. Bovendien is er elke ochtend een inspectie, en zijn er bijkomende boetes per kwartier dat de tunnel te laat opent. Dankzij een plug-and-play-concept verliep de installatie uitzonderlijk snel. 

De op maat gemaakte QPD-connectoren van Phoenix Contact, die het datanetwerk en de voeding van de driverboxen en armaturen aansturen, maakten de installatie een pak efficiënter. Het Tunnel Control System kan moeiteloos in gebruik worden genomen.

Ook de bekabeling nam Phoenix Contact voor zijn rekening: elke kabel in het tunnelproject werd op voorhand op maat werd gesneden, van de nodige connectoren voorzien en gelabeld. De gemakkelijke aansluiting van QPD-connectoren leverde tijdens de installatie een tijdwinst van 75% op. 
 

Innovatieve tunnelverlichting

Dankzij de goede samenwerking tussen de partners en de consequente toepassing van het plug-and-play-concept verliep het relightingproject voor de Vierarmentunnel vlot en efficiënt: per tunnelkoker waren slechts 45 sluitingsnachten nodig. Met minimale hinder werd een duurzame en technologisch hoogstaande oplossing geïmplementeerd. 
 

Image
Denis Verhoeven
Denis Verhoeven
Industry Manager
Infrastructure Rail & Road

Benieuwd naar al onze oplossingen rond verkeersinfrastructuur?

Krijg hier alvast een voorsmaaktje van de Phoenix Contact oplossingen.
Of neem contact met ons op en we praten u graag bij over de mogelijkheden.